Cand vine vorba de parenting, lucrurile nu mai sunt asa de simple. E un subiect delicat, pentru ca vorbim despre noi, despre abilitatea noastra de a forma oameni, si este o zona de mare responsabilitate, atat pentru parinti, cat si pentru specialisti. In general, plasarea informatiei in spatiul deschis al comunicarii online, dar si a unor seminarii deschise, reduce cu mult factorii, semnificatiile si mai ales implicatiile pe care le presupune parenting-ul.

Pentru cititor este adesea dificil sa distinga clar, intre informatia cu caracter educativ-informativ, cea teoretica si cea aplicata. Informatia are continutul si calitatea tendintei cererii de moment, comportandu-se similar oricarei alte piete de consum, ceea ce este in detrimentul scopului vizat de parenting.

Oamenii vor solutii de moment, pentru a rezolva „probleme”: cum sa fac sa ma asculte copilul, cum sa nu se mai certe cu fratii, cum sa nu mai planga la gradinita, ce sa-i mai dau sa manance, de unde sa-i cumpar haine etc. Toate aceste „probleme” insa, pot fi puse intr-un cadru, acela al intelegerii dezvoltarii si evolutiei noastre ca specie, cu specificul ei determinant al mediului inconjurator, dar si influentata major de acesta.

Exista un motiv pentru care majoritatea oamenilor dupa ce au citit un articol, o carte sau au mers la un seminariu se intorc la ceea ce faceau si inainte de a avea aceasta informatie. Este ca si cum ei ar incerca sa scrie un text nou peste randurile deja existente ale unei carti, sau ca si cum ar vrea cu tot dinadinsul sa deschida o usa incuiata pe dinautru.

Psihologi contemporani renumiti, – cognitivisti, evolutionisti sau comportamentalisti – precum Nathaniel Branden cunoscut pentru lucrarile sale in psihologia stimei de sine, Steven Pinker profesor la Harvard University cunoscut pentru contributia sa in psihologia cognitiva prin studiul neuro-psihologiei si a dezvoltarii limbajului, A.T. Beck si a sa abordare cognitiv-comportamentala, Dr. Jeffrey Young, Eric Turkheimer etc. – toti acesti oameni ne invata si ne demonstreaza in acest moment al unei ere informationale, cum principalul instrument al supravietuirii umane este creierul, respectiv gandirea.

Tot ei ne arata cum dezvoltarea noastra depinde semnificativ de mediul in care crestem, de caracteristicile culturale prezente si mostenite, de statutul socio-economic al individului etc.

Prin urmare, nu putem reduce parenting-ul si abilitatea noastra de a fi parinti la cateva exercitii si tehnici care rezolva o problema punctuala, ci este necesar ca noi, individual, sa depunem efortul de a ne largi viziunea si a ne exersa gandirea.

Aici, pe blogul Micolino, am publicat de-a lungul timpului o serie de materiale care, puse cap la cap, ne pot ajuta sa asezam primele caramizi din ceea ce reprezinta fundamentul unei abordari echilibrate si sanatoase in parenting. Toate aceste materiale constituie materiale de lucru, contin intrebari, sugestii de abordare si exercitii.

Plecand de la aspecte imediate din timpul sarcinii si dupa nastere imediat, aspecte de cuplu si aspecte de abordare in educatia copiilor, obtinem o harta care ne traseaza o imagine sumara a ceea ce reprezinta realitatea unei familii cu copii:

– „Iubirea, Sexualitatea si Maternitatea” – unde discutam dilema iubirii si responsabilitatii impartasite, nevoile emotionale ale femeii-mama si cele ale barbatului – tata, nevoia afectiunii si sentimentul sacrificiului;

–  „ Sexul si stima de sine” – despre dorinta de a avea intimitate sexuala si despre responsivitatea pe care o au partenerii, unul fata de celalalt; schimbarile psihologice si emotionale din timpul sarcinii si dupa nastere; stima de sine si suprimarea dorintei sexuale;

–  “Modelul de baza in parenting” – despre asimilarea modelelor din familia de baza; dinamica familiei in care am crescut si propriul model de parenting; despre cum am invatat sa fiu mama/ sa fiu tata;

“ Frica de a nu gresi si parenting-ul” – despre cum se manifesta aceasta teama in relatia cu copiii tai, care este radacina acestei temeri si cum aveai aceasta frica inca dinainte de a deveni parinte;

“Nevoile emotionale ale copiilor” – un material valoros care iti indica 5 nevoi esentiale in dezvoltarea sanatoasa a copilului tau: atentia, directia, timpul acordat, ghidarea/disciplina si afectiunea;

“ Obsesia lui de ce” – despre impactul pe care il au cuvintele asupra noastra si despre efectul negativ al lui “de ce” atunci cand vine de la parinte;

“ Crizele de isterie la copii” – intelegerea frustrarii prin ochii copilului, oglinda la propria capacitate de autocontrol in fata furiei si frustrarii, modalitati de ameliorare si interventie;

– “ Daca ai fi copilul tau ce nota ti-ai da?” – un material care te invata cum prin intermediul empatiei si al reflectiei obiective sa-ti descoperi, intelege si rezolva lacunele ce apar in interactiunea cu copilul tau. O modalitate care luata ea singular, fara alte tehnici si metode, si-a dovedit eficienta in ameliorarea relatiilor dintre parinti si copii – exemplul in articol.

“Despre parenting-ul strategic” – un interviu video despre influentele culturale, tendinta obiceiurilor noastre si caracteristicile unei abordari strategice in educarea copiilor nostri.

Interactiunea este esentiala pentru o buna comunicare si luand exemplul chiar de la copiii nostri, care pun intrebari si isi exprima realitatile lor cu sinceritate, intrebarile, comentariile si sugestiile legate de materialele prezentate, sau despre alte subiecte ce nu au fost cuprinse aici, sunt binevenite.

 

Cu drag alaturi de voi,

Oana

 logo oanaDespre psih.Oana Popescu – Argetoia puteti gasi mai multe detalii si pe adresele: http://oanapopescuargetoia.ro/ ; https://www.facebook.com/pages/PSIHOinFormat-de-psih-Oana-Popescu-Argetoia/303444323014961